Saturday, October 30, 2010

Permata hatiku

Betul kan, anak-anak adalah penyejuk hati..penghibur dikala duka..kalau ada masalah, tengok telatah anak-anak nescaya akan terubat hati..gelak tawa mereka yang menghibur hati…(hehe, aku bercakap berdasarkan pengalaman ni )..x percaya?haha, pengalaman sebagai mak sedara..

Sekarang aku dah ada 4 anak sedara ..2 dari kakak dan dua lagi dari abang...teringin nak cerita pasal mereka..hehe.jom kenal dengan mereka-mereka...


  Jannah, lahir 15/8/ 2005

First anak sedara, nur auni jannah..aku da pernah post dah pasal jannah ni dalam blog ni..seorang yang banyak cakap dan suka bercerita...




Haziq Fakhri , lahir 3/6/2007

 Di satu hari yang indah, terjadi sesi taaruf antara aku dan haziq.....

Aku:Masmuka?
Haziq: Ismi haziq fakhri bin haris fadhila
Aku: Kam umruka?
Haziq: Umri salaasah sanah
Aku: aiwah..ahsanta ya haziq...

haha..dialog tipu je tu... haziq ni lahir kat mesir..tapi balik Malaysia time kecik lagi..xsempat nak belajar cakap arab..takpe..takpe..suh baba n umi ajar....skang kat sarawak..belajar bahasa sarawak pun ok apa..hehe.haziq ni nak cakap ngn telefon pun malas time cakap ngan abang...ish-ish..jgn lupa kat mak sedara dh la haziq ye..haziq jawab..mana lupa, ingat la...


 Muhammad Hafiz Abqory, lahir 15/9/2009


huu..tengok senyuman si hafiz ni da sejuk hati tau..kalu dia gelak lagi la..umi dia cakap, dia baik sangat...tak menangis sangat..waktu tidur ngan waktu bangun tidur sama ngan umi dia..tidur lena sampai ke pagi (pakai pampers apa dah hafiz? hehe..)..kan senang tu jaga..cukup je tidur si ibu..x payah bgun malam-malam sebab anak menangis waktu malam..handsome budak hafiz ni bila besar nanti..mesti ramai yang minat nih..hoho..semoga jadi seorang hafiz yang handsome ye hafiz...ada plak..semoga jadi seorang haafiz yang sejuk mata ibu memandang...


 Muhammad Fudhail Iyadh, lahir 15/6/2010

iyadh yang baru je 4 bulan skang..aku tengok iyadh ni hanya melalui facebook je..gmbar yg di tag abang aku..bulat, tembam..hoho..iyadh..iyadh..masa mula-mula tahu nama dia..terus aku search google..rasa cam ada kisah je di sebalik nama tu..memang betul pun..kisah seorang hamba yang bertaubat kerana seorang wanita sehingga dia menjadi seorang ulama'...jom baca kat bawah..


Fudhail Bin ‘Iyadh Taubat, Gara-gara Wanita Cantik

Pada masanya, Fudhail bin ‘Iyadh adalah seorang yang paling ‘abid, zuhud, wara’, serta paling mengenal Allah SWT.

Sebelumnya, beliau adalah seorang penyamun. Sebab-sebab taubatnya ialah karena pada suatu hari ia tertarik oleh seorang wanita yang sangat cantik. Ketika beliau sedang memanjat tembok rumah wanita itu untuk melepaskan keinginannya terhadap wanita itu, tiba-tiba terdengar olehnya suara orang yang sedang membaca Al-Qur’an yang artinya:
“Belumlah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka).” (Al-Hadid, 16).

Ayat tersebut menembus hati sanubarinya dan sangat mempengaruhinya, sehingga ia menjadi sedar akan dirinya yang telah terpesong selama ini. Lalu ia berkata,“Oh Tuhan, telah tiba sekarang waktunya.” Ia pun bertaubat dengan setulus-tulusnya.

Lalu ia hendak pulang ke rumahnya. Tetapi karena hari telah larut malam, ia pun pergi ke suatu pondok. Tiba-tiba ternampak olehnya serombongan musafir. Sebahagian dari mereka berkata,“Ayo kita berangkat.”

Yang lain menjawab,“Jangan, lebih baik tunggu sampai pagi. Sebab, pada malam-malam seperti inilah Fudhail menjalankan aksinya.”

Mendengar percakapan mereka itu, Fudhail lalu menunjukkan dirinya sambil berkata,“Akulah Fudhail. Tetapi sekarang, aku telah bertaubat dan tidak akan menyamun lagi.”

Banyak ulama memulai tulisannya dengan menceritakan hikayat orang-orang seperti Fudhail ini. Misalnya, Imam Qusyairi. Hal itu disebabkan oleh perbuatan mereka yang semula kurang baik kemudian mereka bertaubat dan menjadi orang yang paling baik. Imam Qusyairi memulai pengajarannya dengan hikayat orang-orang seperti Fudhail ini, dengan harapan semoga murid-muridnya yang dahulunya banyak melakukan dosa tidak menjadi putus asa. Kalau saja ia memulai dengan hikayat orang-orang yang sejak mudanya telah tekun berbuat ibadah, seperti al-Junaid dan Sahal bin Abdullah, maka tentu akan ada yang berkata,“Siapa yang akan dapat menandingi mereka yang tidak pernah melakukan perbuatan dosa?” Oleh karena itu, setiap orang dianjurkan agar tidak mudah berputus asa dari rahmat Allah dan agar berbaik sangka kepada-Nya, sambil mengharapkan taufiq dan hidayah-Ny untuk berbuat taat dan melepaskan diri dari belenggu nafsu syahwat dan kelalaian, sehingga termasuk kedalam golongan orang-orang arif.

http://cahayamukmin.blogspot.com/2009/02/fudhail-bin-iyadh-taubat-gara-gara.html


yang kelima dalam  proses nak keluar..hehe~ cuba teka anak sape..anak aku la..haha...amboi..ain gatal nak kawin dah ke...anak akak aku..InsyaAllah, bulan 4 nanti keluar ke dunia jika diizinkan Allah..aku dah terbayang dah tugas aku time dok kat umah nanti sepanjang prkatikal kat kelantan...jadi tukang urut professional akak aku ..biasa la orang mengandung ni..macam-macam sakitnyer.(umah akak aku sebelah umah aku..tu yang sedap buli adik tu..heh..)..takpe2..ain x kisah...hehe~ 

~wassalam..~

3 comments:

ili_far said...

Bestnya kakak ain nti,ad bibik free=P

Thnks share cite fudhal bin iyad=)

noorain said...

heheh...

bukn bibik k.ili..hehe..ni adik yg baik kita panggil(terpuji diri sendiri nampaknya..haha~)...tapi kena paksa pun ada gak kot..~

haris said...

ermm...anak sape ye haziq ngan 'iyadh tu..comelnyo hoho~