Monday, March 14, 2011

Wasiat Nabi s.a.w

Inilah 7 perkara penting
Wasiat Rasulullah s.a.w
kepada
Abu Zarr Al-Ghifari r.a:
"Daripada Abu Zarr r.a., dia berkata,'Kekasihku (Rasulullah) s.a.w. berwasiat kepadaku dengan tujuh perkara:
1. Supaya aku mencintai orang-orang miskin dan dekatkan diri dengan mereka.
2. Baginda memerintahkan aku agar melihat kepada orang yang berada di bawahku (kurang daripadaku) dan tidak melihat kepada orang yang berada di atasku (lebih daripadaku).
3. Baginda memerintahkan agar aku menyambung silaturrahimku meskipun mereka berlaku kasar padaku.
4. Dianjurkan agar aku memperbanyakkan ucapan 'Laa haula wala quwwata illa billah' (Tidak ada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allah).
5. Aku diperintah untuk mengatakan kebenaran meskipun pahit.
6. Baginda berwasiat agar aku tidak takut celaan orang yang mencela dalam berdakwah kepada Allah.
7. Baginda melarang aku agar tidak meminta-minta sesuatu pun kepada manusia."

No comments: