Saturday, April 16, 2011

Ape Cer...

11 Februari 2011

Masa berlalu begitu pantas. Tiap detik tiap ketika masa terus bergerak, tak pernah kenal erti lelah terus melangkah, tidak menoleh, tidak menunggu sesiapa. Manusia terus-terusan dalam kelekaan, melainkan segolongan kecil yang sedar akan pentingnya memanfaatkan setiap saat yang ada dengan iman dan amal soleh tanpa rasa jemu dengan melakukan amal kebajikan dengan penuh kesabaran.

"Uda Uda, apa tu? Uda tak penat ke? Tatak ada mainan baru. Tatak ada bas utih! Besaaarrr!"
"Itu Ayah Yang punya, bukan Uda punya!"
"Tak, Uda punya la, Ayah Yang tak ada, Uda punya la!"
"Ok ok, jom main! Tapi Uda tak nak main bas putih kakak, jom main  one two ngan Uda"
"Ok!"

Seronok jadi budak kecil. Tak perlu fikirkan masalah. Ye ke? Dulu time budak-budak, kamu pernah terjebak dengan masalah jugak kan??? hahaha=P

Dalam tak sedar, dah makin bertambah follower di laman blog ni. Tahniah ain! Usaha ain selama ni membuahkan hasil. I'm proud of you.

"Dalam SPF ada apa?"

Berada di kedai mama banyak perkara baru aku belajar. Yang paling mencabar apabila customer datang dan bertanyakan ingredient dalam produk-produk kecantikan. Profession jurusalun dan jurucakap salun berbeza apatah lagi jurucakap itu lebih pada nak MAKAN je! Hehe.
Malu apabila ditanya teragak-agak menjawab. Kalau aku cakap apa-apa pun bukan mereka tahu benar atau tidak. Tiada untungnya berlagak seperti serba tahu padahal bercakap bohong. Tak apa tebalkan muka maklumkan apa yang kita tahu dan yang tak tahu tu boleh la cari jawapan daripada orang yang lebih pakar. Internet kan ada=P

Hampir 2 bulan berkhidmat di kedai mama menjadikan aku lebih berfikiran terbuka akan kecantikan hakiki , sang perhiasan dunia. Wanita bukanlah sebuah boneka, wanita bukanlah barangan tontonan dunia. Wanita adalah terbitan rusuk lelaki. Tulang rusuk ini mudah rapuh jika tak dipelihara.

Wanita asalnya dari tulang rusuk lelaki yang letakknya berdekatan dengan lengan untuk dilindungi dan berhampiran dengan hati untuk dicintai.

16 April 2011

Hampir 4 bulan berada di rumah segala macam rasa ada. Saat cemas, saat sayu, saat suka, saat gumbira tra la la, saat hampir-hampir terjatuh tergolek, saat senyum tak sudah. Pulang dari majlis kesyukuran sepupu aku mengambil peluang untuk menatap blog. Ada something aku termiss dalam hidup ini. Perkara yang selalu aku ulangi dan ucapi. Perkara yang menjadi pokok utama setiap pergerakan urat sendi ini. Apa sebenarnya tujuan aku hidup di bumi Allah? Kukira doaku dalam setiap sujud sudah jelas. Rupa-rupanya doaku selama ini berbaur 'selfish'.

Amat sukar untuk hati ini sentiasa akur akan tabiie manusiawi. Tabiie manusia untuk disayangi, dihargai dan diingati. Padahal semua itu hanyalah boneka dunia, tak mungkin boleh bawa bersama ke liang lahad. Wahai hati, tetapkanlah dirimu menyembah Allah yang Satu. Pasakkan sedalam mungkin kepercayaan terhadap Penciptamu. Dunia ini hanyalah persinggahan sementara. Berjaya kamu di sini, bergembiralah kamu di akhirat kelak. Kecundang kamu di sini, air mata darah sekalipun tidak bisa membasuh noda-noda semalam. 
 
Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati manusia, tetapkanlah hati kami kepada agama-Mu, panduilah hati-hati ini kepada jalan ketaatan pada-Mu.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri...

No comments: