Saturday, September 18, 2010

Bebelan @_@

Apa yang akan anda lakukan jika anda sudah tak tahan diuji?
A. Menjerit sekuat hati bersama mulut ditekup ngan bantal
B. Menangis semahunya timemandi bawah shower y mencurah-curah kua air
C. Share masalah ngan family @ kengkawan
D. Tido sepuasnya
E. Serah segalanya pada takdir
F. Ada jawapan len????? (Sila komen yek!)

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang dusta" Al-Ankabut:2-3

Ayat famous yang selalu ustaz ustazah berikan kat aku time MMP dulu. Dulu bingit gak telinga ni nak tadah semua ilmu kat sana, sekarang segunung penyesalan tak wash out betol-betol otak ni time-time hingusan nak kenal dunia sebenar...da banyak karat!

Pernah kawan aku mengomen diri aku yang pelik. Tak tau la pelik tang mana aku ni. Sama cam orang len je=) Dia cakap aku dan cabaran tak leh dipisahkan! Dia cakap apabila aku diuji aku jadi more energetic dan hasilnya apa yang aku buat diluar jangkaan diri. Hm, mungkin itu dulu. Sekarang aku dah tak camtu. Bagi aku, semua manusia macam tu. Dugaan tu macam batu loncatan tok mencapai sesuatu yang kita ingini. Tak da perkara yang mustahil kat dunia ni. Kita usaha doa dan serah segalanya kat Allah, insyaAllah dapat.

Bagi aku Allah sangat sayang kita semua. Cuba kita lihat dengan mata hati setiap kejadian di sekeliling kita. Dah banyak keajaiban yang Allah makbulkan. Walaupun masih banyak yang kita rasa Allah belum tunaikan permintaan kita, namun Allah kurniakan yang lagi baik tok kita. Terbaik punya! Apakah pula balasan kita kepada Allah? Adakah setiap hari kita menunjukkan rasa kesyukuran kita pada-Nya? Apa yang kita tunjukkan pada-Nya hanyalah rungutan dan rungutan.

"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman"  Al-Imraan: 139

Aku sangat sedih dan kecewa dengan performance aku tahun ni tak selincah dulu. Sebenarnya setiap masalah akan berubah menjadi sesuatu yang indah jika kita melihat dari sudut yang positif. Apa rahsia? Hehe..korang ada jawapannya, nak buat tak nak buat je. Have a nice day!

9 comments:

N A U R A H said...

rehat sebentar,menghiburkan diri sendiri..
makan kot k.ili..

pas makan dapat sedikit heppy, pastu tido, cuba lari.bila bangun blk it is still there..huhu,so, xleh pakai.jgn cuba aksi nih no.

Doa lh k.ili mga dpat gagahi..

Aishah Wahab said...

k.ili..
1st: Makan
2nd: Tido
3rd: Mandi

Selamat mencuba!
resepi kejayaan ni..hehe..=)

Noorain said...

bila k.ili membebel...bebelannya penuh dgn isi dan kata-kata hikmah...hehe~

ore kan k.ili..

menangis dan tido..ehe~

"Dalam perjalanan hidup ini kita sering merasa kecewa. Kecewa sekali. sesuatu yang luput dari gengaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan. Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran"

seorang hamba~ said...

Hehe...jgn risau sufi...k.ili kuat if sufi k.ili kuat=)

shah, x mbantu dik! haha

ain...x jwb pom!

Noorain said...

lorh....k.ili, kan udah di jawab itu dong..(tiru gaya bibik umah k.ili)..hehe~

voltox said...

sy tau jwpnnya..tp tanak bgtau..nanti ain tau..

voltox said...

alamak ain..terkomen la..sori2..

ili_far said...

en voltox..apkh ia???

NOorain said...

apa jwpn en adib?? takpe2, bagitau je..saya xtiru jawpn en adib (nnt kan ditangkp oleh k.ili sbb meniru..hehe), sy da ad dua jwpn tu..menangis dan tido..ehe~

kan saya da tarik kata2 sy pasl x bleh komen tu..huhuhuhuhuhuhu~ so, anda di alu-alukn untk memberi sebarang komen...(sje je nk kenakn saya ye)