Sunday, August 15, 2010

Sanah helwah Jannah~

Hari ni 15/8..hari lahir anak sedara aku..Nur Auni Jannah bt Dzulkifli...da 5 tahun dah kamu Jannah..sekejap je masa..tengok Jannah membesar di depan mata, biarpun x selalu balik umah, time cuti-cuti je baru bleh jumpe jannah..time balik, xde benda yang dia minta..coklat..gula-gula.. xbeli kang, sian plak..beli kan, budak-budak xleh diajar sangat makan gula-gula..gigi tu da buruk dah pun..ish.


Nur Auni Jannah...cahaya kelembutanku, syurga..nama hasil gabungan dua buah keluarga..keluarga akak aku dan keluarga belah abang ipar aku..time kecik-kecik dulu, Jannah bukan seorang yang kuat meragam..maksudnya xkuat menangis la..syok je jaga dia sorang nih..sama cam adik dia jugak (tapi adik dia lagi baik kot =p) xkuat menangis..sampai aku kata kat akak aku, ni kalau beranak ramai2 pun xpe nih..senang hati je jaga, xkuat meragam..

Jannah.


- seorang  yang suka makan gula-gula

- yang paling rapat dgn aku berbanding mak sedara dia yang lain (memang la rapat, anak sedara 1st)

- suka bergaul dengan kawan2 sekampung dia (petang2 je mesti hilang, aku gak yang kena cari, asyik            lesap je)

-yang mudah terasa hati (lahir bulan 8 gini kot...eheh~)

-tapi mudah dipujuk. (pujuk je dia nak g round2 kampung ngan moto..mesti elok la lepas tu)

-mudah terpengaruh dgn iklan (budak memang gini lah...kalau ad iklan menari ke nyanyi ke mudah je dia tiru)

-muka ikut abi dia..tp versi perempuan...kalau tengok gambar, sebijik mcm abi dia masa kecik2 dulu..ehehhee) anak abi nih.

-seorang yang ceria..kalau dia gelak, semua orang akan gelak gak..lucu la kamu ni jannah

teringat dialog ngan Jannah masa cuti seminggu sem lepas..

jannah: cik in, cik in..cik in cerita la pasal kawan sekelas cik in..
            gapo namo saing2 cik in?
aku:     emmm....saing sekelas cik in ramai la jannah..
jannah: takpo la, oyak la namo gapo saing2 cik in?
aku:     (aku pun sebut la mana-mana name yang terlintas dalam benak fikiran aku)
            tasnim, nazirah, suhaila
jannah:  oooo....lagi, lagi
aku:      emmm...lilo
jannah:  eh..milo, milo ko?
aku:      bukan milo.....lilo (huahahaa...tergelak aku)
jannah:  lagi-lagi..
aku:      k.ili.....syamila
jannah:  mila? umi? umi ko?
aku:      bukn la, syamila..samo cam name umi la ckit..(umi dia nama karmila)
jannah:  owh...lagi
aku:      fikri..nizar..syazwan..(tiba-tiba je rasa nk sebut name bdk laki)
jannah:  gapo, syazwan?? sapo tuh, gewe cik in ko???

sekian drama dari aku dan Jannah..boleh wat masuk drama tv x? heee~

tahu dah pasl gewe jannah ni..ni mesti terpengaruh ngan budak-budak sekampung atau mungkinkah dr mak sedara dia? itu la budak..mudah je terikut apa-apa yang dia dengar dari orang sekeliling dia..kalau benda baik dia dengar, baik la yang akan keluar dari mulut dia dan sebaliknya...hati bersih..mudah terima apa-apa je..masa kecik ni lah kena ajar dia mengenal Allah dan Nabi..ms kecik la nak ajar dia hafaz doa-doa yang patut,ajar mengaji..supaya bila besar nanti hati dia dipenuhi dengan roh dan kefahaman Islam..orang kata melentur buluh biar dari rebungnya dop..

Tapi sekarang Jannah dah pandai bc doa makan, doa naik kenderaan, surah al-Fatihah, alif ba ta..Alhamdulillah..aku yakin dengan didikan dari abi dan umi dia..semoga Jannah jadi anak yang solehah buat umi dan abi..sejuk hati umi yang mengandung dan senang hati abi yang membesarkan...Amiin.


p/s: kepada orang tu...bila nak kawin??...hr tu tanya lambat lagi ye..(haha.. selingan2)




.




5 comments:

N A U R A H said...

huhu..cik in + uda..hehe..semua da ad anak sedare..=(
sy ad anak sepupu je, wuuaaa tu pun tgk sy lari..
terasa rindu adik2 comel kat pasti desa kasia..

Noorain said...

sufi alfaruqi..comel namo..hehe~

ala, nnt dpt la ank sedara tu..xlame dah tu kot...=p

tackle la ank sepupu tu,kejar la dia kalu dia lari..hehe~

seorang hamba~ said...

sufi syg...dulu budak2 pon lari tgk muka garang n serius ni...tp skng budak2 makin ingin mendekatidiz muka garang..haha,mgkn garang2 syg=) kdg2 masa y menentukan semua. Rindu gk kt adik2 comel pasti desa kasia. Pandai muaddibah janah n muaddibah ainul didik depa sume=) bl lg nk kitorg ganti??? hehe

..greenzfa.. said...

Haha..maaf yer! Dy tak belajar dari mak sedare dy yang c0mey nih.. Hurm..Jannah makin sed0w bled0w l0nie! Huhu..haa, sila beli hadiah untuk jannah blik nanti ok!

@inuRisLaM said...

ain...banyak gossip nie..bakpenye anak sdaremu sebut syazwan lebih..ain..hehehe ;p